kemajuan teknologi saat ini sungguh begitu cepat, belum lagi puas dengan kemampuan virtual reality sekarang muncul versi yang lebih baik
kemajuan teknologi saat ini sungguh begitu cepat, belum lagi puas dengan kemampuan virtual reality sekarang muncul versi yang lebih baik
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.
Unregistered (9)
Virtual dan Augmented Reality
Virtual Reality (teknologi VR) didefinisikan pada akhir 1960-an. Ini adalah simulasi komputer realiti atau pembiakan keadaan yang dihantar kepada seseorang melalui penglihatan, pendengaran, bau, sentuhan. Pada tahun 2000-an, teknologi tersebut telah mula digunakan dalam hiburan: mewujudkan realiti imaginasi permainan komputer, video, filem 3D, dan lain-lain. Tambahan lagi, teknologi ini mula digunakan dalam pelbagai jenis simulator. Sebagai contoh, untuk latihan juruterbang.
Augmented Reality (AR) diperkenalkan pada tahun 1990. Penggunaanya tidak seperti menawarkan dunia maya yang baru, tetapi yang sebenar dengan lapisan-lapisan komputer simulasi. Teknologi ini bertujuan untuk menjadikan kehidupan sebenar lebih menarik dan pelbagai. Teknologi ini telah digunakan dalam aplikasi mudah alih. Sebagai contoh, unjuran bola trajektori bola sepak, anak panah yang menunjukkan jarak dari gol ke bola, dan lain-lain. Dan contoh yang paling popular adalah permainan PokemonGo yang terkenal.
Virtual dan Augmented reality digunakan dalam bidang seperti berikut:
Industri permainan
Sains dan perubatan. Sebagai contoh, pembedahan jarak jauh. Kedua-dua teknologi ini telah digunakan untuk merawat gangguan tekanan selepas trauma;
Sebagai aktiviti masa lapang. Sebagai contoh, percutian;
Latihan. Sebagai contoh, pemodelan keadaan dalam realiti maya, yang memerlukan tindak balas segera di dunia nyata.
Populariti kedua-dua teknologi tersebut berlaku pada tahun 2015. Pada 1 Ogos 2012, Oculus, sebuah syarikat yang kurang dikenali di platform crowdfunding, menawarkan untuk melabur dalam penciptaan topi keledar realiti maya dengan kesan secara keseluruhan. 3 tahun kemudian, mereka mula menjual topi keledar tersebut.
Hari ini, syarikat seperti Facebook, HTC, Samsung, melabur dalam industri virtual dan augmented reality. Pada akhir tahun 2016, persatuan GVRA diwujudkan, untuk menyatukan syarikat-syarikat besar yang terlibat dalam pembangunan teknologi inovatif.
Bagaimana untuk melabur. Menjejaki kemunculan syarikat-syarikat baru dalam bidang pembangunan VR dan AR, ikuti berita syarikat-syarikat besar yang membeli permulaan syarikat bidang tersebut, melabur di gergasi industri Internet, di mana pada 10 tahun akan datang boleh mengambil trend ini ke tahap yang baru dan melancarkan jualan virtual dan augmented reality.
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.