Kad Hantu
Pilihan pembelian ketiga yang mengelakkan masalah yang dikemukakan oleh dua pilihan pertama ialah kad hantu. Kad hantu hanyalah nombor kad kredit yang khusus untuk setiap jabatan syarikat, untuk digunakan oleh sesiapa sahaja dalam jabatan itu. Pembelian yang dibuat pada setiap kad ini kemudiannya dicaj semula kepada jabatan tempat kad itu dikeluarkan.
Konsep kad hantu memudahkan untuk memperuntukkan kos item yang dibeli kepada jabatan tertentu, sambil turut memberikan lebih ramai pekerja akses kepada pilihan pembelian ini. Pendekatan ini juga mempercepatkan kadar di mana syarikat dimaklumkan tentang pembelian pekerja; perbelanjaan yang dikemukakan untuk pembayaran balik kadangkala tidak dimajukan kepada akaun yang perlu dibayar selama berbulan-bulan.
Kad hantu juga boleh dikeluarkan kepada pembekal terpilih. Pembekal ini hanya mengecaj nombor kad setiap pembelian syarikat yang dibuat melalui mereka, yang mengurangkan kertas kerja yang biasanya dikaitkan dengan setiap pembelian individu.