Jika penunjuk utama memberitahu pemimpin perniagaan tentang cara menghasilkan hasil yang diingini, penunjuk ketinggalan mengukur pengeluaran dan prestasi semasa. Walaupun penunjuk utama adalah dinamik tetapi sukar untuk diukur, penunjuk ketinggalan adalah mudah untuk diukur tetapi sukar untuk diubah. Ia adalah bertentangan, dan oleh itu penunjuk ketinggalan kadangkala dibandingkan dengan metrik output.
Penunjuk yang ketinggalan menggalakkan pemegang kepentingan perniagaan untuk bertanya:
Berapa ramai orang yang menghadiri acara?
Berapa banyak produk yang dihasilkan?
Apakah respons yang diterima?
Penunjuk ketinggalan mengukur output yang telah berlaku untuk mendapatkan cerapan tentang kejayaan masa hadapan. Mereka melakukan ini dengan mengukur perkara seperti:
Untung
Perbelanjaan
Penyertaan pelanggan
Kadar pembaharuan
Hasil
Penunjuk utama
Penunjuk utama kadangkala digambarkan sebagai input. Mereka menentukan tindakan yang perlu untuk mencapai matlamat anda dengan hasil yang boleh diukur. Mereka "memimpin" untuk berjaya mencapai objektif perniagaan keseluruhan, itulah sebabnya mereka dipanggil "terkemuka".
Penunjuk utama menggalakkan pemegang kepentingan perniagaan untuk bertanya:
Apakah proses yang boleh saya gunakan untuk mencapai matlamat ini ke tahap kejayaan yang lebih tinggi?
Apakah kemahiran yang boleh dipertingkatkan oleh pasukan untuk mencapai hasil yang diinginkan dengan lebih baik?
Apakah langkah yang boleh diambil untuk mempercepatkan pembangunan produk?