terima kasih untuk perkongsian ini semoga dapat mempraktikkan nya
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.
Salah satu faktor terpenting yang menyumbang kepada motivasi pekerja adalah seberapa kerap kerja keras mereka diakui
Tetapkan matlamat kecil yang dapat diukur
Raikan hasil
Kekal positif
Kekal didorong
Buat rehat biasa
Kekal sihat
Lihat dan kongsi gambaran besarnya
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.
macam-macam jenis perangai yang perlu dihadapi..kalau betul cara nya senang lah nak bekerja dalam kumpulan...Cara menangani pekerja yang sukar
Syarikat yang berjaya dan cekap menghargai pekerja mereka yang bekerja setiap hari untuk memastikan kestabilan kewangan dan pertumbuhan yang berterusan. Namun, kadang-kadang, terdapat sebilangan anggota pasukan yang mengurangkan produktiviti dan merosakkan suasana kerja yang positif. Hasilnya, seluruh pasukan merasa tertekan kerana hanya seorang pekerja. Dalam keadaan seperti itu, majikan boleh memecat pekerja yang sukar atau mencari pendekatan khas untuk orang itu berdasarkan jenis keperibadiannya.
Jenis pesimis
Terdapat jenis orang yang melihat semua peristiwa dalam hidup mereka secara eksklusif dari sudut pandangan negatif, sebagai contoh cuaca selalu buruk, makanan tidak sedap, gaji terlalu rendah, dan bos yang zalim. Pada masa yang sama, hujah mereka kelihatan sangat masuk akal dan logik. Mereka memberikan contoh yang agak jelas bahawa segala sesuatu di sekitarnya sangat menyedihkan. Bagi pasukan, pekerja seperti itu sangat berbahaya kerana secara perlahan tetapi pasti ahli pasukan lain mula merasakan hal yang sama. Pesimisme tersebar dengan cepat seperti virus. Sebentar kemudian, seluruh pejabat dalam keadaan tidak sedap hati. Sekiranya ini berlaku setiap hari, kecekapan pasukan seperti itu akan menurun secara mendadak. Cara termudah untuk menangani pekerja seperti itu adalah dengan memberikan tugas yang akan membantu mengubah apa yang disebut sebagai ketidakadilan yang diadukannya. Oleh itu, pekerja yang bermasalah akan terlibat dalam tugas yang menarik yang akan membawa kepada peningkatan mood mereka secara keseluruhan.
Jenis selalu lewat
Biasanya, jenis yang selalu lewat mempunyai pelbagai alasan untuk tidak menepati masa. "Lift rosak", "seluarnya koyak", "saya mengalami kesesakan lalu lintas" dan sebagainya. banyak sebab lain mengapa. Untuk beberapa ketika, mereka sebenarnya adalah lewat tetapi lambat laun ia akan berhenti berfungsi. Datang lewat menunjukkan sikap pekerja untuk bekerja. Sudah tentu, adalah tidak bijaksana untuk terus memaafkan pekerja tersebut dan menutup mata terhadap kedatangannya yang lewat. Perlu diingat bahawa dengan mengabaikan kedatangan yang lewat, majikan menunjukkan rasa tidak hormat kepada anggota pasukan yang lebih bertanggungjawab. Kesannya, ia akan merosakkan mood syarikat secara keseluruhan. Mengapa menimbulkan perbincangan dan gosip yang tidak perlu? Penyelesaiannya mudah: untuk menjatuhkan hukuman terhadap orang yang lewat tetapi tidak semestinya yang mempengaruhi gaji mereka. Kadang-kadang cukup untuk meminta pekerja seperti itu untuk menulis nota penjelasan rasmi sehingga mereka sekali-sekali meninggalkan kebiasaan buruk mereka.
Jenis lengai
Selalunya seseorang mesti mendengar daripada pengurusan syarikat tertentu bahawa banyak pekerja tidak pernah berusaha untuk mengambil inisiatif. Lebih-lebih lagi, hampir semua pekerja menjadi pasif setelah beberapa ketika. Apakah sebab kelakuan ini? Sebenarnya, mungkin ada dua daripadanya. Pertama, pekerja tidak mengembangkan pemikiran kritis. Ini menunjukkan bahawa setiap tugas baru akan diselesaikan dengan cara yang unik. Kedua, pekerja mengalami kekurangan kepercayaan dari pengurus mereka. Kadang-kadang majikan hanya perlu mempercayai pekerja mereka sedikit lagi, dan kemudian mereka akan melihat betapa kreatifnya pekerja mereka. Selain itu, masalah ini dapat diatasi dengan mudah. Adalah perlu untuk mewujudkan maklum balas antara pekerja dan pengurusan, serta untuk mendorong pekerja yang menawarkan cara yang tidak standard dan berkesan untuk menyelesaikan tugas kerja.
Jenis narsisistik
Pekerja seperti itu segera memerhatikan. Mereka dibezakan oleh harga diri atau kesombongan yang tidak munasabah. Membina hubungan dengan orang seperti itu sangat sukar kerana mereka benar-benar mencintai diri sendiri hingga gemetar dan jarang bersedia untuk berkompromi. Secara semula jadi, sikap terhadap pekerja seperti itu dalam pasukan sangat negatif. Selalunya, ia menjadi faktor yang menjengkelkan bagi seluruh pejabat kerana pekerja seperti itu membesar-besarkan kepentingan mereka sendiri sehingga memerlukan perlakuan istimewa. Majikan perlu berbincang dengan pekerja sedemikian dengan tidak berhati-hati tanpa memuji mereka tanpa alasan. Jika tidak, mereka hanya akan meningkatkan ego mereka.
Jenis agresif
Setiap orang mempunyai tahap dalam hidup ketika kesabaran mereka semakin berkurang dan kemudian kemarahan yang benar muncul. Walau bagaimanapun, tingkah laku ini dapat diramalkan, tidak seperti tingkah laku pekerja yang secara khusus bertindak agresif tanpa mengira faktor luaran dan rangsangan. Itu hanya cara mereka menyelesaikan masalah. Walau bagaimanapun, secara ringan, ini boleh memberi kesan negatif kepada orang lain. Majikan hanya mempunyai satu jalan keluar - untuk menghentikan tingkah laku sedemikian secara tiba-tiba dan tanpa kompromi dan lebih kepada untuk tidak mencari alasan. Perkara utama adalah memulakan dialog yang tenang dan membantu pekerja tersebut belajar bercakap tanpa corak tingkah laku yang agresif. Adalah pasti bahawa seluruh pasukan akan sangat menghargai apa yang telah anda capai.
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.
Cara menangani pekerja yang sukar
Syarikat yang berjaya dan cekap menghargai pekerja mereka yang bekerja setiap hari untuk memastikan kestabilan kewangan dan pertumbuhan yang berterusan. Namun, kadang-kadang, terdapat sebilangan anggota pasukan yang mengurangkan produktiviti dan merosakkan suasana kerja yang positif. Hasilnya, seluruh pasukan merasa tertekan kerana hanya seorang pekerja. Dalam keadaan seperti itu, majikan boleh memecat pekerja yang sukar atau mencari pendekatan khas untuk orang itu berdasarkan jenis keperibadiannya.
Jenis pesimis
Terdapat jenis orang yang melihat semua peristiwa dalam hidup mereka secara eksklusif dari sudut pandangan negatif, sebagai contoh cuaca selalu buruk, makanan tidak sedap, gaji terlalu rendah, dan bos yang zalim. Pada masa yang sama, hujah mereka kelihatan sangat masuk akal dan logik. Mereka memberikan contoh yang agak jelas bahawa segala sesuatu di sekitarnya sangat menyedihkan. Bagi pasukan, pekerja seperti itu sangat berbahaya kerana secara perlahan tetapi pasti ahli pasukan lain mula merasakan hal yang sama. Pesimisme tersebar dengan cepat seperti virus. Sebentar kemudian, seluruh pejabat dalam keadaan tidak sedap hati. Sekiranya ini berlaku setiap hari, kecekapan pasukan seperti itu akan menurun secara mendadak. Cara termudah untuk menangani pekerja seperti itu adalah dengan memberikan tugas yang akan membantu mengubah apa yang disebut sebagai ketidakadilan yang diadukannya. Oleh itu, pekerja yang bermasalah akan terlibat dalam tugas yang menarik yang akan membawa kepada peningkatan mood mereka secara keseluruhan.
Jenis selalu lewat
Biasanya, jenis yang selalu lewat mempunyai pelbagai alasan untuk tidak menepati masa. "Lift rosak", "seluarnya koyak", "saya mengalami kesesakan lalu lintas" dan sebagainya. banyak sebab lain mengapa. Untuk beberapa ketika, mereka sebenarnya adalah lewat tetapi lambat laun ia akan berhenti berfungsi. Datang lewat menunjukkan sikap pekerja untuk bekerja. Sudah tentu, adalah tidak bijaksana untuk terus memaafkan pekerja tersebut dan menutup mata terhadap kedatangannya yang lewat. Perlu diingat bahawa dengan mengabaikan kedatangan yang lewat, majikan menunjukkan rasa tidak hormat kepada anggota pasukan yang lebih bertanggungjawab. Kesannya, ia akan merosakkan mood syarikat secara keseluruhan. Mengapa menimbulkan perbincangan dan gosip yang tidak perlu? Penyelesaiannya mudah: untuk menjatuhkan hukuman terhadap orang yang lewat tetapi tidak semestinya yang mempengaruhi gaji mereka. Kadang-kadang cukup untuk meminta pekerja seperti itu untuk menulis nota penjelasan rasmi sehingga mereka sekali-sekali meninggalkan kebiasaan buruk mereka.
Jenis lengai
Selalunya seseorang mesti mendengar daripada pengurusan syarikat tertentu bahawa banyak pekerja tidak pernah berusaha untuk mengambil inisiatif. Lebih-lebih lagi, hampir semua pekerja menjadi pasif setelah beberapa ketika. Apakah sebab kelakuan ini? Sebenarnya, mungkin ada dua daripadanya. Pertama, pekerja tidak mengembangkan pemikiran kritis. Ini menunjukkan bahawa setiap tugas baru akan diselesaikan dengan cara yang unik. Kedua, pekerja mengalami kekurangan kepercayaan dari pengurus mereka. Kadang-kadang majikan hanya perlu mempercayai pekerja mereka sedikit lagi, dan kemudian mereka akan melihat betapa kreatifnya pekerja mereka. Selain itu, masalah ini dapat diatasi dengan mudah. Adalah perlu untuk mewujudkan maklum balas antara pekerja dan pengurusan, serta untuk mendorong pekerja yang menawarkan cara yang tidak standard dan berkesan untuk menyelesaikan tugas kerja.
Jenis narsisistik
Pekerja seperti itu segera memerhatikan. Mereka dibezakan oleh harga diri atau kesombongan yang tidak munasabah. Membina hubungan dengan orang seperti itu sangat sukar kerana mereka benar-benar mencintai diri sendiri hingga gemetar dan jarang bersedia untuk berkompromi. Secara semula jadi, sikap terhadap pekerja seperti itu dalam pasukan sangat negatif. Selalunya, ia menjadi faktor yang menjengkelkan bagi seluruh pejabat kerana pekerja seperti itu membesar-besarkan kepentingan mereka sendiri sehingga memerlukan perlakuan istimewa. Majikan perlu berbincang dengan pekerja sedemikian dengan tidak berhati-hati tanpa memuji mereka tanpa alasan. Jika tidak, mereka hanya akan meningkatkan ego mereka.
Jenis agresif
Setiap orang mempunyai tahap dalam hidup ketika kesabaran mereka semakin berkurang dan kemudian kemarahan yang benar muncul. Walau bagaimanapun, tingkah laku ini dapat diramalkan, tidak seperti tingkah laku pekerja yang secara khusus bertindak agresif tanpa mengira faktor luaran dan rangsangan. Itu hanya cara mereka menyelesaikan masalah. Walau bagaimanapun, secara ringan, ini boleh memberi kesan negatif kepada orang lain. Majikan hanya mempunyai satu jalan keluar - untuk menghentikan tingkah laku sedemikian secara tiba-tiba dan tanpa kompromi dan lebih kepada untuk tidak mencari alasan. Perkara utama adalah memulakan dialog yang tenang dan membantu pekerja tersebut belajar bercakap tanpa corak tingkah laku yang agresif. Adalah pasti bahawa seluruh pasukan akan sangat menghargai apa yang telah anda capai.
Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.