pelabgai teknologi yang mereka miliki terbaik...Negara yang bersedia untuk melaksanakan kenderaan autonomi
Syarikat pengauditan KPMG menilai kesediaan negara-negara tertentu untuk melaksanakan kenderaan autonomi berdasarkan 25 parameter yang berbeza dalam 4 kategori, seperti infrastruktur, politik dan undang-undang, teknologi dan inovasi, penerimaan pengguna.
Negara yang memenuhi parameter ini menjadikan kedudukan AVRI-2019. AVRI adalah penarafan negara-negara yang menjalankan projek berskala besar dalam pengangkutan autonomi
Belanda
Semua syarat yang diperlukan telah diwujudkan di Belanda untuk melancarkan armada kenderaan robotik yang besar di mana bas elektrik tanpa pemandu akan bergerak sepanjang laluan biasa bersama pengguna jalan raya lain. Ini benar terutama untuk trak yang membawa bunga.
Di Belanda, minibus WePod, pengangkutan awam pertama dunia tanpa pemandu mula berjalan di jalanan. Minibus boleh mengangkut 6 orang pada satu masa dan bergerak pada kelajuan sehingga 8 kilometer sejam. Walau bagaimanapun, semasa waktu sibuk, pada waktu malam atau keadaan cuaca yang buruk, penggunaannya terhad. Kawalan ke atas pergerakan kenderaan dan keselamatan penumpang dijalankan dari pusat operasi khas.
Singapura
Singapura telah memperkenalkan cukai yang sangat tinggi ke atas pengangkutan persendirian. Oleh itu, penduduk bandar mula menggunakan pengangkutan awam. Terdapat pusat untuk menguji peralatan autonomi di Singapura. Ia menarik banyak pengeluar kereta.
Singapura adalah bandar pertama di dunia yang melancarkan robot polis. Peugeot dan Scania telah mula menguji kenderaan dan trek autonomi mereka di pusat ujian bandar.
Bas pandu sendiri dijangka bermula di tiga daerah Singapura pada waktu puncak pada tahun 2022.
Norway
Kenderaan tanpa pemandu telah diuji di negara ini pada awal tahun 2018. Bas pandu sendiri yang dilancarkan oleh syarikat transit Norway, Kolumus bergerak pada kelajuan sekitar 12 km sejam. Mereka mempunyai 6 tempat duduk penumpang dan pemandu di kabin yang memberi inspirasi kepada keyakinan pengguna.
Ujian bas tanpa pemandu di laluan No.35 dan No.85B berjalan di sepanjang jalan-jalan Oslo. Bagaimanapun, jumlah keseluruhan laluan mereka hanya beberapa ratus meter.
AS
Teknologi terbesar Amerika seperti Google, Apple, Tesla, Ford, General Motors, Uber, dan lain-lain secara aktif melabur dalam pembangunan teknologi kenderaan sendiri.
Olli, minibus elektrik dicetak 3D, sedia untuk pengeluaran besar-besaran.
Permulaan Starsky Robotics menguji trak autonomi dengan sistem kawalan pemanduan jarak jauh.
Pada musim panas 2019, pihak berkuasa Florida secara rasmi membenarkan robot untuk memandu kenderaan. Walau bagaimanapun, pengeluar bertanggungjawab sepenuhnya sekiranya berlaku kemalangan.
Sweden
Pada masa ini, Sweden sedang membangunkan infrastruktur yang akan digunakan oleh kenderaan elektrik dan pandu sendiri.
Bas autonomi Volvo, diuji di jalan raya berhampiran Stockholm, merupakan projek pertama di negara-negara Scandinavia.
Sejak tahun 2017, Teknologi Nobina telah menguji dua minibus EZ10 untuk 12 penumpang yang terpaksa mengembara 1.5 kilometer pada kelajuan sehingga 20 kilometer sejam. Pekerja Nobina bertanggungjawab untuk perjalanan yang sentiasa berada di kabin bersedia untuk mengawal sekiranya kesilapan sensor.Trak pengemudi T-Pod Einride bergerak antara terminal dan gudang DB Schenker.
Finland
Finland juga cuba untuk menjadi penaraju dalam bidang ini. Bersama London, Los Angeles, dan Buenos Aires, Helsinki mengambil bahagian dalam projek Bloomberg Aspen Initiative, memperkenalkan kenderaan pandu sendiri ke persekitaran bandar.
Metropolia University of Applied Sciences telah banyak melakukan ujian sebelum ia memperkenalkan inisiatif lain seperti penggunaan kenderaan pandu sendiri di jalan bersalji oleh Pusat Penyelidikan Teknikal VTT dan ujian bas elektrik oleh Liger, pembuat kereta Perancis, di laluan metropolitan Helsinki Robusline.